Hevoslähtöistä kuunneltavaa - 4 hevosaiheista podcast-suosikkia

by - 3.7.19



Minä olen herännyt vähän myöhässä tähän podcastien aikakauteen. En ole koskaan ollut mitään äänikirjojen kuuntelijatyyppiä, joten podcastitkaan eivät ole kiinnostaneet. Kunnes yhtäkkiä tajusin, että ehkäpä voisin hyödyntää niin sanotun tyhjän ajan autoa ajaessa, siivotessa sun muuta sellaista tehdessä oppien jotain uutta eläinkoulutuksen ja hevosten saralta!

Olen aika nirso siitä, mitä haluan kuulla, joten ei ollut turhan helppoa löytää miellyttävää kuunneltavaa. Halusin podcastin aihepiirin sopivan minun ajatusmaailmaani edes jotenkin, mikä pudotti kaikki maailmanluokan ratsastuskilpailuista keskustelevat podcastit pois listalta. Niitä tuntui olevan yllättävän paljon! Monet hevosten koulutukseen liittyvät podcastit käsittelivät aihetta turhan valmennus- ja ratsastuspainotteisesti. Lopulta silmiini (ja korviini) osui kuitenkin muutama kiva podcast, jotka tulevat tässä:


Equiosity
Kieli: englanti

Mielenkiintoinen podcast kaikille eläinten koulutuksesta ja erityisesti naksutinkoulutuksesta kiinnostuneille. Aiheet ovat monipuoliset ja käsittelevät niin koulutusta, kouluttajaa kuin koulutettaviakin. Tässä riittää kuunneltavaa pitemmäksikin aikaa, sillä jaksoja on jo lähemmäs 70.


Project Happy Athlete
Kieli: suomi

En varmasti ole ainoa, jota on harmittanut kotimaisten hevosaiheisten podcastien uupuminen. Nyt asiaan on kuitenkin tullut muutos, sillä Project Happy Athleten Nina laittoi pystyyn oman podcastinsa! Aiheet ovat erityisesti minunlaiselle kukkahattutädille sydäntä lähellä olevia, mutta ne sopivat ihan jokaiselle, jota hevosen hyvinvointi kiinnostaa. Odotan innolla, mitä aiheita tässä podcastissa tullaan käsittelemään!


In the Spirit of Horse
Kieli: englanti

Ihmisen ja hevosen välistä suhdetta positiivisen vahvistamisen kautta tarkasteleva podcast. Uusi tulokas omalle kuuntelulistalleni, mutta olen jo nyt vakuuttunut. Mosie Trewhitt käsittelee esimerkiksi vapaana työskentelyä (liberty), suhteen rakentamista, positiivista vahvistamista ja oman itsensä ymmärtämistä sekä hyväksymistä juuri niistä näkökulmista, joista moni perinteisestä hevostaidosta pehmeämpään lähestymistapaan siirtyvä halunnee kuulla niin faktoja kuin kokemusperäistä tietoa.


The Willing Equine
Kieli: englanti

Olen seurannut The Willing Equinea Instagramissa jo pidemmän aikaa, joten otin innolla vastaan myös hänen podcastinsa. Aiheet pyörivät eettisen, tieteeseen perustuvan hevoskoulutuksen ja hevosten hyvinvoinnin ympärillä.



Näitä neljää olen nyt kuunnellut vaihtelevasti muutaman kuukauden ajan. Olisi ihan mahtavaa löytää enemmän suomenkielisiä eläinten koulutukseen ja hevosiin liittyviä podcasteja, sillä minä ainakin tykkään kuunnella ja oppia lisää juuri näistä aiheista!

Löytyikö suosikeista uutta kuunneltavaa? Paljastakaa myös omat suosikkipodcastinne, oli aihe mikä tahansa!

Lue myös nämä!

2 kommenttia

  1. Kiitos tästä listauksesta! Oon itse kuunnellut muutamia Ninan ensimmäisiä jaksoja, ja olen tykännyt kyllä tosi paljon! Tuo "In the Spirit of Horse"-podcasti kuulostaa tosi hyvältä, täytyy ottaa jokin jakso kuunteluun ja katsoa, ymmärtääkö mun englannilla edes jotain! :D

    Suomenkielisiä podcastejä on kyllä aika huonosti, varsinkin kun on itse melko nirso, ja on vain tiettyjä aiheita, joiden kuunteleminen kiinnostaa. Oon ite mahdoton haaveilija, ja oon tykännyt kuunnella Spotifysta löytyvää DreamTALK-podcastia, joka on Peppiina Merosen käsialaa.

    nuortaverta.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että listalta löytyi jotain kiinnostavaa! On kyllä harmi, ettei suomenkielisiä hevospodcasteja oikein ole, sillä vaikka mä ymmärränkin englantia hyvin, niin on se silti mukavampaa kuunnella näitä juttuja suomeksi 😅 Kiitos myös podcast-vinkistä, täytyy tsekata tuo DreamTALK! 👍

      Poista